Karreman010 Blog
17sep/170

Een productieve werkdag met Pomodoro

Hard gewerkt maar toch een ontevreden gevoel aan het einde van de dag? Lukt het je maar niet om geconcentreerd aan een opdracht te werken? Ik hoor het vaak van andere ondernemers, en herken het maar al te goed.

Blokken van 25 minuten
Sinds een paar weken ben ik aan het oefenen met de Pomodoro-techniek. Een timemanagement-principe dat uitgaat van 25 minuten ongestoord aan een taak werken, met een eierwekker naast je. Vervolgens neem je 5 minuten pauze. Ook al is je taak nog niet af!

Na de pauze plan je weer een blok van 25 minuten. Tijdens een blok laat je je nergens door storen: geen mails, telefoontjes, Whatsapp-berichten, en andere taken die je te binnen schieten. Zo werk je vier blokken achter elkaar. Dan neem je een langere pauze, van 25 minuten.

Je werkt in deze blokken net zo lang door totdat je opdracht af of je werkdag voorbij is. Met als resultaat een productieve werkdag die je met een goed gevoel afsluit!

Pomodoro
De naam ontleent zich aan de vorm van de eierwekker die de bedenker, Francesco Cirillo gebruikte: ‘pomodoro’ is het Italiaanse woord voor ‘tomaat’. Mocht je geen eierwekker hebben, dan kun je ook de timerfunctie op je telefoon gebruiken, de promodoro app  of e.ggtimer.com.

Voorbereiding
Maak voordat je aan je werkdag begint een lijstje met dingen die je vandaag gedaan wil hebben, en maak hier taken van 25 minuten van. Een grote klus? Deel deze op in deeltaken. Veel kleine actiepunten? Bundel ze tot een taak van 25 minuten.
Bedenk ook alvast een paar pauze-doelen die in 5 minuten passen: kopje koffie halen, wandelingetje, muziekje luisteren.
Vervolgens: aan de slag!

pomodoro timemanagement

De tips op mijn kalender deze week sluiten goed aan bij de pomodoro techniek (bron: Flow)

.

Stuur dit artikel door:
  • Print
  • email
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
25sep/150

September: agenda-tijd!

Het is weer september, de tijd om een nieuwe (papieren, ja, daar werk ik graag mee) agenda voor volgend jaar aan te schaffen. Ik vind dat altijd een leuke, maar tijdrovende klus. Waarom? Allereerst omdat de buitenkant van de agenda leuk moet zijn, je kijkt er ten slotte het hele jaar tegenaan. Maar nog belangrijker voor mij is de binnenkant van de agenda. Hierin plan ik namelijk mijn hele week: zowel zakelijk als privé. En naast dat er voldoende ruimte moet zijn voor alle afspraken, is het ook fijn als al die informatie nog een beetje overzichtelijk blijft. Waar moet een agenda voor mij aan voldoen?

Allereerst kijk ik, na een snelle blik op de buitenkant, naar de indeling binnenin. Staat de week op 1 of 2 pagina’s, in plaats van bijvoorbeeld een dag per pagina? Het voordeel van het eerste systeem is  dat je meteen de hele week overziet. Je komt niet voor verrassingen te staan als je de pagina naar de volgende dag omslaat. Dat je wat minder schrijfruimte hebt neem ik graag voor lief.

Vervolgens kijk ik naar de schrijfruimte per dag. Kan ik meerdere afspraken op dezelfde dag noteren, zonder dat het onleesbaar wordt? Is het mogelijk een blok van een paar uur te markeren (in een agenda met urenindeling bijvoorbeeld), om aan een bepaalde taak te werken? Dit is, in combinatie met de eis van een handzaam formaat, een uitdaging heb ik gemerkt. Vaak worden die agenda’s ‘bureau-agenda’s’ genoemd, en die leg je…..precies, op je bureau. Meestal maak ik mijn afspraken echter niet achter mijn bureau, dus moet een agenda makkelijk in mijn tas passen. Want een dubbele afspraak is zo gemaakt.

Aangezien de manier van plannen en overzicht creëren voor iedereen verschillend is, is er niet één agenda die voor iedereen de ideale is. Het is vaak een kwestie van uitproberen: wat werkt prettig voor mij, en wat niet. Als je een prettige agenda gevonden hebt: hoop van harte dat de uitgever de indeling volgend jaar niet aanpast (heb ik gehad, niet fijn!). En als het achteraf toch geen handige indeling blijkt, begin dan volgend jaar tijdig je zoektocht naar een nieuwe.

Wat is voor jou een handige indeling qua agenda? Of ga je op een heel andere manier om met je wekelijkse planning? Laat een reactie achter, wie weet help je er een andere ondernemer mee!

Stuur dit artikel door:
  • Print
  • email
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
4nov/130

21 november Jaarcongres ZZPRO: En nu aan de slag!

Momenteel ben ik druk met de organisatie van het Jaarcongres van ZZPRO op donderdag 21 november. En daar nodig ik andere ondernemers en zzp'ers graag voor uit!

Boostlezing en workshops
Het thema van die dag is 'En nu aan de slag!' Na een boostlezing van innovator en door de wol geverfde ondernemer Arko van Brakel kun je kiezen uit diverse workshops, allen gericht op het verhogen van je omzet.

Meteen zaken doen: Doe het samen
Aansluitend kun je gelijk ‘zaken’ doen tijdens de ‘Doe het samen markt’. Als deelnemer aan het congres maak je voorafgaand aan het event een profiel aan waarin je laat weten waar je naar op zoek bent: klanten, een samenwerkings- en/of sparringspartner, iemand met bepaalde ondernemerskennis die jou kan helpen. Al voor het congres kun je inventariseren ‘wie jij en wie jou’ wil ontmoeten. Zodat je elkaar de 21ste al gelijk uitgebreid kan spreken.

Netwerkborrel
En mocht je dan nog niet genoeg nieuwe contacten hebben gelegd, dan kun je tijdens de afsluitende borrel nog naar hartenlust netwerken. Kortom, wil jij ook vol adrenaline en geïnspireerd ‘Aan de slag’ om met plezier te ondernemen en omzet te maken, reserveer dan snel je plek!

Informatie
Meer informatie over het congres en hoe je je kunt inschrijven vind je hier. Wie weet tot 21 november!

Stuur dit artikel door:
  • Print
  • email
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Filed under: Netwerken No Comments
17mei/130

Over loslaten en zo…..

Allereerst hartelijk bedankt voor alle lieve reacties op mijn laatste bericht waarin ik meldde dat ik ziek was!! Het waren er zoveel dat ik niet iedereen een persoonlijk berichtje kon sturen. Inmiddels heb ik toch bijna geen excuus meer om niks van me te laten horen..... Want gelukkig gaat het een stuk beter met me, al ben ik er nog niet.

En dan heb je je eindelijk overgegeven aan het feit dat je een tijd niet of nauwelijks kunt werken (moeilijk hoor, loslaten.....), dan komt er opeens van alles op je af! Zo werkte dat bij mij in ieder geval de afgelopen tijd. Opeens zat ik middenin een enorm aanbestedingstraject, samen met een drietal andere enthousiaste zelfstandigen. Helaas is het niks geworden (dat is natuurlijk vaak het geval met aanbestedingen), maar het was wel een hele leerzame periode. En naast dat het veel energie kostte, leverde het ook veel positieve energie op!

Ook kwam er een aanvraag voor het geven van een training binnen. De KunstOntmoeting Hillegersberg-Schiebroek, een platform voor kunstenaars en kunst- en cultuurliefhebbers uit Rotterdam, heeft me gevraagd om voorafgaand aan de Week van de Educatie eind mei een presentatie- en pitchtraining te geven. Op deze manier kunnen de kunstenaars zich tijdens de Week van de Educatie optimaal presenteren.

Zo blijkt maar weer dat het ondernemersleven vaak hollen of stilstaan is. Mijn idee om door halve dagen te werken mijn belastbaarheid weer op te bouwen, moet ik regelmatig even... juist ja, loslaten! Maar ik heb weer energie om nieuwe opdrachten aan te nemen, en dat voelt goed.

Stuur dit artikel door:
  • Print
  • email
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Filed under: Netwerken No Comments
20dec/120

Dus daarom is het zo stil van mijn kant……

Even een berichtje van mijn kant, wnt het is namelijk een beetje stil…. Geen eZine, geen berichten op mijn blog, Twitter of Facebook. Dat heeft natuurlijk een oorzaak. Sinds eind oktober ben ik namelijk geveld door een niet goed functionerende schildklier. Daardoor kan ik niet werken en ook privé loopt alles in de soep. Het gewone dagelijkse ritme is opeens helemaal niet meer vanzelfsprekend en overzicht hebben over je week een enorme klus. Een rare gewaarwording voor mijzelf.

In deze periode heb ik wel gemerkt hoe belangrijk een goed netwerk om je heen is. Niet alleen om de kinderen naar school of zwemles te brengen, maar ook zakelijk. Want als zelfstandig ondernemer neemt niemand jouw opdrachten over als je zelf tijdelijk wegvalt: alles valt stil. Zo moest ik in november een lezing die ik voor een ondernemersnetwerk zou geven en die al maanden gepland stond, alsnog twee weken van tevoren afzeggen. Heel vervelend vond ik dat, want de uitnodiging was toen natuurlijk al lang verstuurd en de hele avond geregeld. Erg blij was ik dat ik in mijn netwerk een vervanger vond, zodat de avond alsnog door kon gaan en ik mijn opdrachtgever niet teleur hoefde te stellen.

Ook merk ik in deze periode waarin mijn lijf niet in orde is wat mijn ‘energievreters’ zijn. Achter de computer zitten bijvoorbeeld: ik hield het nog geen kwartier vol. Of een samenwerking die moeizaam verliep. Zo gauw ik er aan dacht dat ik daar nog wat voor moest regelen, voelde ik me al zieker. Belangrijke leermomenten voor als ik straks weer helemaal 100% ben!

Voor het nieuwe jaar zijn mijn focus en doel dit keer bijzonder helder en duidelijk: de tijd nemen om goed te herstellen, zodat ik het gewone leef- en werkritme weer op kan pakken. Gelukkig gaat het sinds kort wat beter, mede dankzij de voetreflexmassage van Patricia  Braakman (www.spiritfree.nl, ook uit mijn netwerk!).  Dus hopelijk ben ik volgend jaar gauw weer helemaal de oude.

Ik wens iedereen fijne feestdagen en een goed en gezond 2013 toe!

Stuur dit artikel door:
  • Print
  • email
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Filed under: Netwerken No Comments
18okt/120

Achter de voordeur van…. Interview

Vorige week werd ik geinterviewd en gefotografeerd door Els Veltkamp, van What Else Communicatie. Op woensdag 17 oktober staat mijn 'one minute of fame' in de Dichtbij, de meest gelezen krant uit de deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek. Toch weer onder de aandacht bij zo'n 30.000 lezers, goed voor de naamsbekendheid. De reacties komen ook uit heel verschillende hoeken: uit mijn zakelijke contacten, maar ook op de schoolplein.

Interview Dichtbij 17 oktober 2012

Stuur dit artikel door:
  • Print
  • email
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
11okt/120

Werken en moederen tegelijk: ik kan het niet…..

Hoe doen sommige moeders dat: werken terwijl de kinderen thuis zijn? Ik kan het in ieder geval niet. Van beiden komt weinig terecht (al zeg ik het zelf....). Zoals deze middag. De jongste is deze week met school begonnen en gaat nog niet naar de overblijf en naschoolse opvang. Hij staat nu dus te Wii-en, terwijl ik achter mijn laptop zit aan de eettafel. Niet echt rustig, want om de 10 seconden vraagt hij hoeveel zijn score is en moet ik kijken naar zijn zoveelste strike. Ondertussen gaat de telefoon en reageer ik kribbig: Nee, niet nu schat, ik heb al teveel aan mijn hoofd, succes met de file, tot straks! Mijn humeur verslechtert. Maar alsof dat nog niet genoeg is, gooit kleuter zijn drinken over de tafel. Daar liggen dus alle superdieren-plaatjes van de oudste, help! Rode limonade druppelt over het witte kleed, en ik krijg op mijn kop omdat ik tijdens het redden van plaatjes en kleed (in willekeurige volgorde) voor de tv sta en kleuter niet verder kan Wii-en.

Wat zal ik blij zijn als volgende week de naschoolse opvang begint.........

Stuur dit artikel door:
  • Print
  • email
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
24sep/120

30 oktober Workshop ‘Meer focus, meer opdrachten!’

Voor veel ondernemers zijn het niet de makkelijkste tijden om klanten binnen te  halen en te houden. Een effectieve marketing- en acquisitiestrategie is daarom onontbeerlijk. In de workshop ´Meer focus, meer opdrachten!´ ontwikkel je een effectieve marketingstrategie voor jouw bedrijf, zodat je op een doeltreffende manier meer omzet genereert.

Theorie en zelf aan de slag gaan wisselen elkaar deze dag af. Ook krijg je individueel advies en ondersteuning bij het schrijven van je plan. Aan het einde van de dag ga je met je eigen plan met concrete acties naar huis!

Wil jij ook meer opdrachten en dus meer verdienen? Meer informatie en hoe je je in kunt schrijven vind je hier.

Stuur dit artikel door:
  • Print
  • email
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
17sep/120

BTW van 19 naar 21% op 1 oktober

Deze maand al ontving ik mijn eerste factuur met het nieuwe btw-percentage van 21%. Het verraste me, dat ging toch pas per 1 oktober in? Maar inderdaad, aangezien het een jaarabonnement betreft en deze organisatie een maand vooraf factureert, brengen zij nu al het nieuwe percentage in rekening. Dus zorg dat je je facturen tijdig aanpast!

Wil je ook weten hoe het nu precies zit? Op het blog van Ocean Finance lees je er alles over.

Stuur dit artikel door:
  • Print
  • email
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Filed under: Netwerken No Comments
13sep/120

Karreman 010° presenteert op 22 Event Collage

Op 22 september presenteer ik mijn bedrijf op het 22 Event van Collage Netwerk in Rotterdam. Tijdens dit evenement zullen leden (vrouwelijke ondernemers) van het netwerk zich op de meest uiteenlopende manieren presenteren. Er zijn mini-workshops, werkpresentaties, live muziek, kinderactiviteiten, kraampjes met handgemaakte producten, culinaire versnaperingen en nog veel meer. Kom ook en neem je partner, kinderen, vrienden en concullega’s mee!
Meer informatie over het evenement, locatie en tijden vind je op het blog van Collage.

Stuur dit artikel door:
  • Print
  • email
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Filed under: Netwerken No Comments