De meeste ondernemers die ik spreek netwerken niet graag. De reden waarom? Ze vinden het eng om op een onbekende af te stappen. Of weten niet wat ze als openingszin moeten zeggen. Maar wist je dat die openingszin helemaal niet belangrijk is? Uit onderzoek blijkt dat bijna niemand zich die zin later nog kan herinneren. Dus of je nu begint over het weer of de aankleding van het evenement waar je bent, het maakt helemaal niet uit.

Naarmate ik meer netwerk, begin ik het ook steeds leuker te vinden. Ik kom vaker bekenden tegen bij een bijeenkomst waar ik dacht nog niemand te kennen. Door met hen een praatje te maken, kom je vanzelf weer in contact met hun gesprekspartner.

 

Massaal vs kleinschalig

Wat ook helpt is bijeenkomsten te zoeken die bij je passen. Zo weet ik inmiddels dat ik me niet prettig voel bij grootschalige borrels. Ik ga liever naar een netwerklunch met een kleinere groep. Contact leggen gaat dan een stuk gemakkelijker. En vaak wordt er aan tafel ook nog bewust gewisseld van plek.

Inmiddels merk ik dat mijn netwerk-’inspanningen’ (inmiddels zijn het eigenlijk leuke uitjes geworden) niet voor niets zijn. De meeste opdrachten komen toch altijd ‘via via’ binnen. Dat zeggen eigenlijk de meeste ondernemers aan wie ik vraag hoe ze aan hun opdrachten komen. Je netwerk onderhouden en uitbreiden is essentieel!